lørdag den 29. oktober 2011

Styring

Min lokomotiver kører med ESU dekoder og enkelte med Mærklin. Til styring af lokomotiverne bruger jeg ESU Navigator, som kan kører op til 40 maskiner, den kan kører forspand og den er trådløs.
Til styring af blokke og skjultbanegård bruger jeg en PLC. Den ene skinnestreng er isoleret fra, + fra PLC styringen er koblet på den anden, så når bare en aksel kortslutter de to skinner, går der en melding til PLCèn, som så gør det den er programmeret til. På den måde virker det som hos Banedanmark, bare der holder en vogn på en isolering, bliver der ikke sat grønt signal. Måden den er programmeret på er, at man tegner en relæ styring, ved hjælp af et tegneprogram, så det man får ind på en indgang, kan man så få ud på en udgang lige hvor man vil, altså man montere alle ledninger, så tegner man et program, virker det ikke prøver man igen, man skal ikke til at flytte rundt på ledninger og man sparer en masse relæer. Sådan en PLC er meget pålidlig, min har ikke lavet en eneste fejl, kun dem jeg har programeret forkert. Den har 128 ind og udgange, 40 tæller og timere. Lokomotiverne bremser blødt ned alle steder ved hjælp af Mærklin`s bremsemodul, men jeg bruger ikke et til hver blok. Sammen med en ven fandt vi ud af at de kan bremse op til flere tog, så jeg har 3 stk. en til hver station, de står så i brems hele tiden og sender et bremse signal ud, som jeg så kobler ud og ind, der hvor jeg nu skal bruge det og de klarer 7 tog uden problemer.
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar